فیلتر های شنی و کربن فعال

۸ بازديد



فیلتر شنی (صافی شنی)

فیلتر های شنی پر کاربرد ترین عناصر برای فیلتر کردن آب با بار های کم یا متوسط ​​آلاینده هستند که نیاز به حفظ ذرات تا اندازه بیست میکرون دارند. ذرات معلقی که آب حمل می کند در طول عبور آن از بستر فیلتر شنی حفظ می شود. هنگامی که فیلتر با ناخالصی ها پر شد و به یک افت فشار از پیش تعیین شده رسید، می توان آن را با شستشوی معکوس یا همان عملیات بک واش بازسازی کرد. کیفیت فیلتراسیون به پارامتر های مختلفی از جمله شکل فیلتر، ارتفاع بستر فیلتر، مشخصات و گرانولومتری جرم فیلتر، سرعت فیلتراسیون و ... بستگی دارد.

صافی شنی را می توان با رزین های پلی استر و فایبرگلاس ساخت که به دلیل مقاومت کامل در برابر خوردگی برای تصفیه آب رودخانه و دریا بسیار مناسب هستند. همچنین از فولاد ضد زنگ و فولاد کربن برای کاربرد هایی که مقاومت بیشتری در برابر فشار مورد نیاز است، استفاده می شود.

فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن فعال عمدتاً برای حذف کلر و ترکیبات آلی از آب استفاده می شوند. سیستم عملکرد آن همانند فیلتر شنی است که با گذراندن آب از یک بستر فیلتر ساخته شده از کربن فعال، آلودگی ها را از آب حفظ می کند. فیلتر کربن فعال برای برای تصفیه آب های زیر زمینی بسیار مناسب می باشد.

اجزای تشکیل دهنده صافی شنی

 

صافی شنی برای استخر های شنا چگونه کار می کند؟

در این قسمت مقاله به طور مفصل عملکرد صافی شنی برای استخر های شنا را توضیح می دهیم:

شن؛ عاملی است که در طبیعت یافت می شود و ظرفیت فیلتراسیون زیادی برای آب دارد. بدون شک بیشترین کاربرد را برای تصفیه آب استخر های شنا اعم از مسکونی، عمومی و ... دارد.

تولید کنندگان لوازم جانبی برای تصفیه و نگهداری آب، از این فرآیند طبیعی تقلید می کنند. این روش فیلتراسیون امکان نگهداری کارآمد و مقرون به صرفه را از آب استخر شما فراهم می کند که باعث ارائه بهترین کیفیت آب عاری از ذرات کثیفی مانند حشرات، برگ و سایر ذرات می باشد.

فیلتر های مختلفی برای استخر های شنا وجود دارد و همه آن ها برای ارائه فیلتراسیون عالی آب در استخر شما طراحی و تولید شده اند.

برای تمیز نگه داشتن آب در استخر، لازم است مدار بسته ای را نصب کنید که آب جذب شده از طریق آن هدایت و به گردش در می آید. در وهله اول از طریق کفگیر ها، زهکش ها یا پاک کننده های هیدرولیک استخر و از طریق نازل های تحویل به استخر بازگردانده می شود.

کل این سیستم از یک اتاق فنی اداره می شود که در آن سیستم تصفیه آب (فیلتر، پمپ) نصب شده است و همچنین سایر مکانیسم های کنترل یا ضد عفونی که به شما امکان می دهد بهترین کیفیت آب را برای استخر خود به دست آورید.

کارکرد صحیح این سیستم مستلزم دوره های 4 ساعته در روز و به دنبال آن گردش و تصفیه آب است. برای این که بفهمید استخر شما به چه فیلتری نیاز دارد، باید بدانید که چه حجمی از آب را در استخر در اختیار دارید.

صافی شنی برای استخر های شنا

با صافی شنی، آب کثیف جذب شده توسط کفگیر ها، زهکش ها یا پاک کننده های استخر به قسمت بالایی مخزن فیلتر شنی وارد می شود.

داخل فیلتر: بستر شنی به عنوان یک فیلتر طبیعی آب عمل می کند و تمام کثیفی ها را با ظرفیت فیلتراسیون عالی در خود نگه می دارد.

در قسمت پایین فیلتر کلکتور هایی وجود دارد که آب بدون کثیفی را جذب کرده و به استخر باز می گرداند.

این چرخه باید مدت زمان کلی 4 ساعت داشته باشد و بسته به مدل صافی شنی ممکن است متفاوت باشد. همچنین عمر مفید صافی شنی به میزان کثیفی هر استخر بستگی دارد.

برای چرخش مجدد آب در مدار بسته سیستم فیلتراسیون، مخزن صافی شنی با یک پمپ با توان کاری متفاوت، نسبت به ظرفیت حجم فیلتراسیون تکمیل می شود.

این پمپ ها از موتور های الکتریکی (تک فاز یا سه فاز) تشکیل شده اند که یک توربین را در داخل سیستم هیدرولیک می چرخانند که آب را با فشار کافی برای انجام چرخه تمیز کردن کامل به حرکت در می آورد.

انواع صافی شنی و مقایسه آن ها

به طور کلی سه نوع فیلتر اسختر وجود دارد، که عبارت است از:

فیلتر شنی

فیلتر دیاتومه

فیلتر کاتریجی

اما آیا می دانید کدام یک از این فیلتر ها بهتر است؟ یا کدام یک برای استخر شما مفید و کارآمد تر است؟

هر یک از انواع این فیلتر ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، اما فیلتری که در ساخت استخر های خانگی، باغی، ویلایی و ... بسیار رایج است، فیلتر شنی یا همان صافی شنی می باشد که نسبت به دو نوع فیلتر دیگر مزایای زیر را دارد:

  • اشغال فضای کم تر
  • نگهداری ساده و آسان
  • هزینه کم در زمان خرید و راه اندازی سیستم
  • مکانیسم ساده استفاده و بهره برداری از دستگاه
  • دوام و ماندگاری 4 الی 7 ساله شن ها بر اساس میزان کیفیت اولیه

صافی شنی سریع (تحت فشار)

برای تصفیه آب مصرفی مکان های کوچکی از قبیل باغ ها، استخرها و ... بهتر است از این نوع صافی شنی استفاده شود.

این نوع فیلتر ها را به صورت استوانه های تحت فشار طراحی و تولید شده اند و داخل آن ها با شن پر شده است.

مزایای استفاده از این نوع صاف شنی ابعاد و اندازه مناسب آن، سرعت بالای فیلتراسیون، کیفیت قابل قبول آب خروجی، شستشوی راحت، هزینه های بسیار مناسب و نگهداری آسان و راحت می باشد.

صافی شنی تند ثقلی

بستر صافی شنی ثقلی، از جنس سیلیس با درجه خلوص بالا می باشد. در این فیلتر آب با گذاشتن از روی شن و ماسه های کف فیلتر، مواد معلق و زائد خود را از دست می دهد. همچنین این فیلتر ها پس از گذر زمان، قابل بهره برداری مجدد هستند و با شستشو معکوس یا همان بک واش کارآیی و عملکرد شان بهبود می یابد.

صافی شنی آرام

استفاده از این فیلتر ها به زمان های خیلی دور باز می‌ گردد و تقریبا جزء اولین ها و قدیمی ترین روش های تصفیه آب آلوده می باشد. استفاده از این دستگاه صافی شنی آرام پیچیده و سخت نیست و برای مقیاس کوچک و آبی که داره لجن پایین باشد، مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌ گیرد.

در صورتی که انتظار فیلتراسیون آب های بسیار آلوده با قدرت بالا و در حجم های زیاد را داشته باشید، این فیلتر چندان کارایی مناسبی نخواهد داشت.

صافی شنی گرانشی

صافی شنی گرانشی یکی دیگر از انواع فیلتر شنی است که معمولاً در سیستم های شهری و آب آشامیدنی در فیلتراسیون چند مرحله مورد استفاده بهره‌ برداری قرار می‌ گیرد.

در فیلتر های گرانشی از شن و ماسه های نسبتاً درشت و محیط های گرانولی جهت حذف ناخالصی ها استفاده شده است.

این نوع سیستم فیلتراسیون برای فضا های کوچک اصلا مقرون به صرفه نمی باشد، چرا که هزینه خرید و نگهداری آن ها زیاد است و استفاده از آن پیچیده تر از نوع صافی شنی تحت فشار می باشد.

صافی شنی FRP

صافی شنی FRP از جنس فایبرگلاس است و یکی دیگر از انواع مختلف فیلتر شنی می باشد که برای ظرفیت‌ های بالا دارای کاربرد مناسب نمی باشد.

این فیلتر به شکل استوانه قد بلند طراحی و ساخته شده است. لذا در سیستم‌ های آب آشامیدنی و شهری کاربردی ندارد و برای مصارف با حجم کم تر از آب گزینه مناسبی می باشد.

صافی شنی فلزی

همان طور که از نام این صافی شنی مشخص است، جنس بدنه این دستگاه از فولاد و نازل آن از نوع برنجی می باشد.

صافی شنی با بدنه فلزی دارای قدرت فیلتراسیون بیشتری نسبت به صافی شنی فایبرگلاس می باشد.

صافی شنی فلزی در استخر های پرورش ماهی  استخر های شنا و تصفیه پساب صنعتی کاربرد دارد.

شیر انتخابی 6 راهه

صافی شنی استخر همانند کلیه بدن ما عمل می کند. ناخالصی ها و عوامل مضر را فیلتر می کند و آب تمیز را وارد استخر می کند.

شیر انتخابی دستگاه صافی شنی دارای حالت های مختلف است که عملکرد های مختلفی همچون شستشو معکوس (بک واش) و ... را انجام می دهد و اجازه می دهد تا عملکرد های مختلف تصفیه آب استخر، تمیز کردن و نگهداری آن انجام شود. برای انتخاب عملکرد مناسب، اهرم سر را به سمت پایین فشار دهید و آن را بچرخانید تا زبانه با عملکرد مورد نظر منطبق شود.

فیلتر های شنی مجهز به شیر های انتخابی 6 جهته هستند که به شما این امکان را می دهد تا برنامه مورد نظر خود را در هر زمان انتخاب کنید و به شما این امکان را می دهد که آب استخر را تصفیه کنید یا با شستشو و آبکشی مخزن را در شرایط عالی نگه دارید.

موقعیت های مختلف شیر انتخابگر

هر راه از این شیر برای هر نیاز استخر شما عملکرد خاصی را انجام می دهد:

1- فیلتر کردن (فیلتراسیون): وظیفه اصلی صافی شنی، فیلتراسیون است. فیلتر کردن پر کاربرد ترین عملکرد صافی شنی است که در بازه های زمانی تقریبی 4 ساعت کل حجم آب را در استخر به گردش در می آورد تا کثیفی ها را از بین ببرد.

در این حالت موتور آب استخر را از طریق کفگیر گرفته و از قسمت بالایی آن وارد مخزن صافی شنی می کند. آب از بالا به پایین از فیلتر عبور می کند و ناخالصی ها و ذرات کثیفی را در بستر فیلتر رسوب می کند و پس از تمیز شدن مجدداً از طریق لوله پخش کننده بالا می رود تا به استخر بر گردد. به این ترتیب بستر فیلتر، بسیار آرام خاکی را که آب به صورت معلق حمل می کند را می گیرد و در سوراخ هایی که بین دانه های شن و ماسه باقی می ماند گیر می کند.


2- شستشو:
این عملکرد گردش آب را از پایین به بالا معکوس می کند تا فیلتر شنی در زمانی که مقدار زیادی زباله جمع شده است، تمیز شود و امکان استفاده مجدد از ماسه را فراهم می کند.

با قرار گرفتن صافی شنی در این حالت، کثیفی که بستر فیلتر جمع کرده است متلاشی و ناپدید نمی شود، بلکه باید حذف و دور ریخته شود. برای رسیدن به این هدف از موقعیت شستشو معکوس یا همان بک واش استفاده می شود.

در این حالت موتور آب را از استخر می گیرد، اما به جای وارد کردن آن از بالا به پایین مخزن، آن را از طریق لوله پخش کننده از پایین به بالا وارد می کند. این امر باعث می شود که آب از طریق شن و ماسه در جهت مخالف به سمت بالا برود و کثیفی که در بستر فیلتر باقی مانده است را از بین ببرد.

این کار باید زمانی انجام شود که فشار سنج بالا می رود، یا فیلتر آب کثیف را به استخر بر می گرداند. بسته به ظرفیت صافی شنی باید بین 2 الی 5 دقیقه انجام شود. هر چه مخزن بزرگ تر باشد، مدت زمان بیشتری باید برای عملیات بک واش در نظر گرفت.

3- آبکشی: این حالت پس از عملکرد شستشو اجازه می دهد تا تمیز کردن و تراز کردن ماسه داخل مخزن دوباره شروع به کار کند و فشار فیلتر را به درستی حفظ کند.

عملیات آبکشی همیشه باید بعد از شستشوی معکوس انجام شود، به این ترتیب ماسه ها را دوباره فشرده می کنیم و هر گونه کثیفی را که ممکن است بعد از عمل بک واش در مجاری باقی مانده باشد را، بیرون می ریزیم.

بسته به ظرفیت مخزن، برای این حالت زمانی بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه را می توان در نظر گرفت.

4- تخلیه: این عملکرد به شما این امکان را می دهد که سطح آب استخر خود را تنظیم کنید، سطح آب را تا نقطه دلخواه پایین بیاورید یا بالا ببرید و همچنین استخر را به طور کامل خالی یا دوباره پر کنید.

5- گردش مجدد: این حالت اجازه می دهد تا آب استخر در گردش باشد، یعنی با چرخش مجدد، آب وارد استخر شده و از آن خارج می شود. در این حالت آب استخر از بستر فیلتر عبور نمی کند.

از این حالت برای جا به جایی آب استخر زمانی که یک محصول شیمیایی همانند کلر یا سایر مواد ضد عفونی کننده اضافه می کنیم استفاده می شود تا آن را حل کرده یا بهتر پخش کند.

6- بسته شدن سیستم: با قرار دادن شیر انتخابگر روی این گزینه، هیچ حرکتی در گردش آب استخر وجود نخواهد داشت. در این حالت پمپ نیز کار نمی کند. از این حالت برای جا به جایی آب استخر زمانی که یک محصول شیمیایی اضافه می کنیم استفاده می شود تا آن را حل کرده یا بهتر پخش کند.

توجه: هر زمان که عملکرد صافی شنی را تغییر دادید، توجه کنید که این کار را با موتور خاموش انجام داده اید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد